2010-04-20

Träningsväska

Till min syrra har jag sytt denna väska. Hon tränar i princip varje dag och då kom jag på idén att sy en väska av vaxduk, som både klarar fukt och är smidigt iom att man kan torka av den. Jag gjorde formen som en tub och eftersom det ska få plats skor i den så är den ganska stor. Jag klippte på frihand och det tog ett tag innan jag blev riktigt nöjd med formen, som ett tag var mer än lite sned! :) Väskan är vändsydd med samma tyg inuti som utanpå, en vaxduk från Åhlens. Till handtag valde jag svart/vit-prickig vaxduk för att bryta av lite. Botten är i ytterliggare en vaxduk, enfärgad svart. De sistnämnda vaxdukarna kommer från f.d. Tygvaruhuset.
Såhär sydde jag den (och eftersom den ska vara vändsydd gör du två väskor samtidigt):
1. Mät ut hur stor botten ska vara, den här är ca 35 cm i diameter.
2. Mät ut hur mycket tyg det går åt till själva tuben. Här finns det säkert fler sätt som funkar, men jag brukar bara nåla den runt botten och sen sätta en nål där ändarna går ihop. Klipp bort överskottet, men spara lite till sömsmån!
3. Sy ihop tuben och nåla fast den på botten. Nu ska de båda delarna passa exakt med varandra. Sy ihop delarna.
4. Klipp ut handtagen (mina är ca 12 cm breda och 75 cm långa var). Sy ihop handtagen räta mot räta på långsidan och vänd dom rätt. Pressa och sy ev. en stickning.
5. Stoppa i den ena väskan i den andra, räta mot räta.
6. Mät ut var handtagen ska sitta. Handtagen lägger du sen mellan de två väskorna (låt en bit av kortändarna sticka ut).
7. Sy en söm runt om hela öppningen, men glöm inte att spara en liten öppning (ca 10-12 cm) så du kan vända allt åt rätt håll.
8. Vänd väskan rätt och rätta till innerväskan så den ligger bra.
9. Sy en stickning runt hela ovansidan på väskan, samtidigt syr du igen vändningshålet.
10. Ta en shoppingtur med nya väskan!

Inga kommentarer: