2010-05-16

PIF

Mellan onsdag och fredag har vår familj varit på lite resande fot kan man säga. Det började på onsdagskvällen med att min sambo ringde medans jag var hos min syrra och provade mysdressen och sa att vi hade en pöl vatten i källaren. Vilket betyder att det är stopp någonstans och de måste komma och spola rent rören. Eftersom torsdagen var en röd dag så ville vi vänta till fredagen innan vi ringde, då kostnaden är väsentligt mindre. Så länge fick min sambo torka upp så gott det gick, men eftersom det regnade så dant under natten så bildades det en ny pöl. Krisläge och vi fick låna min mammas lägenhet och sova i till fredagen, för nu vågade vi inte ens spola i toan ifall vattnet skulle stiga ännu mer.
På fredagsmorronen åker min sambo ner för att vänta på spolbilen, tar en titt i källaren och... ja, allt flyter! Ca 10 cm högt avloppsvatten i hela källaren, i princip allt som står på golvet är förstört. Spolbilen kommer (naturligtvis har de missat att vi ringt, så det tog väl ett par extra timmar innan de kom också) och suger upp 3 kubik vatten.
Sen började jobbet med att plocka ut allt från källaren och gå igenom vad som kunde räddas. Jättedumt, jag vet, men vi hade 3 kartonger med gummans urväxta kläder där och av det gick det att rädda typ en kartong. Massa fina utsvängda byxor gick till spillo...
Jag blir så TRÖTT! Det kostar såklart en massa pengar att fixa till rören, källargolvet är blött, det luktar skit och det blir en massa extra jobb. Det är knappt att man orkar tänka på helvetet. Men nu kommer de förhoppningsvis i veckan och fixar rören så det blir klart och man kan få ordning där igen.

Gissa då om jag blev glad när jag tog in posten på fredagskvällen, när jag var färdig att stupa, och hittade min PIF från Snoddas! TACK så mycket, det var jättefina grejer! Till gumman var det en mössa och en halskrage i ett jättesnyggt tyg (naturvitt med svarta hjärtan) och jag fick (för visst var dom till mig?!) ett par vändsydda handledsvärmare i svart/rött. Passade mig perfekt! Gumman blev väldigt glad över sina presenter och i alla fall mössan kommer att användas innan den riktiga värmen kommer, kanske hinner halskragen och handledsvärmarna användas lite också för just nu är det ju bara regn här. Annars får de vänta till hösten. Allt var välsytt, men jag saknade lite Snoddas-lappar ;) TACK igen!

5 kommentarer:

Y sa...

åh fy fan vad jobbigt! hoppas ni får rätsida på det hela snart

Emmas dagar sa...

Fy vad träääligt!
Hoppas ni kommer i ordning snart!

Anna-Snoddas sa...

Usch vad jobbigt för er!

Kul att ni tyckte om grejerna! :)
Handledsvärmarna är absolut dina! Har tyvärr helt slut på Snoddas- lappar, det tar ju sån tid att få nya! Får skicka några sen. ;)

Anonym sa...

Usch och fy! Hoppas att ni får i ordning på "skiten" snarast.

Hello sa...

Åh, fy så träligt! Tur då att en PIF kan dyka upp i precis rätt ögonblick.

Lycka till med röjandet i källaren!