2009-12-29

Mjuka paket

Det tillverkades lite mjuka paket till gumman, sådär en dag före jul, typ. Synd att vara ute i god tid liksom :)! Först ut blev denna sköna pyjamas till, sydd av en cerise/rött-randig trikå från det numera nedlagda Tygvaruhuset. Det här tyget var ett sånt som man klappade på varje dag när man jobbade och till slut tänkte jag att "jag köper väl en bit då, så får det bli en pyjamas, om inget annat" och nu ångrar jag såklart att jag inte köpte mer. Kvalitèn är jättebra, det är mjukt och skönt och jag tror att det håller bra i tvätten också (än så länge är det bara tvättat en gång). Tröjan gjorde jag i raglanmodell, tror att det är efter nåt 70-talsmönster och byxorna är gjorda efter ett tightsmönster (från Kwik Sew har jag för mig). Jag förstorade byxorna något, så de skulle sitta lite lösare, men ändå inte FÖR löst. Lagom, helt enkelt. Klippte ut muddar för glatta livet, tills jag insåg att den röda mudden skar sig rejält med det röda på pyjamasen. Fram med en annan mudd som passade perfekt, men som det såklart bara fanns en pyttebit kvar av. Och jag ville verkligen inte blanda in någon annan färg, så där kändes det som jag fick lite ångest över att inte hinna klart. Börjar man med projekten i sista sekunden, måste ju allt bara flyta på liksom.
Men turligt nog så räckte den lilla muddsnutten faktiskt till både ärmar, ben och halsringning, fast de blev mycket kortare än jag tänkt mig. Men det blev ju bra i alla fall.
Några ordentliga livebilder fick jag inte ta, utan det blev såhär istället:Röda tights har stått på önskelistan länge, så ett par såna blev också tillverkade. Samma mönster som till pyjamasbyxorna, fast här då väldigt mycket tightare. Tyget är en tunn stretchig trikå som jag hittade i en av stuvlådorna på f.d. jobbet. Perfekt att göra tights och t-shirts av. Resåren i midjan är fastsydd. Första gången jag provade det och det gick skapligt - det blev två små veck bak, fast det syns inte när man har dom på sig...Sist ut blev då den utlovade kaninen. Gumman valde själv tyg och tog ett gult med gult mönster till kroppen och till insidan av öronen valde hon ett lila. Själva sömnaden var väl inga problem, men jag måste ha vänt på "mellan"kroppen vid något tillfälle, för jag tror att den har magen på ryggen och tvärtom. Jag ville ju naturligtvis kasta alltihop och börja om, petig som man är, men gumman sa att det inte gjorde något. Och den ser bara lite konstig ut... :) Denna kanin heter också Herr Kaninis och är en hon. Mönstret på Herr Kaninis kommer från Simplicity, fast sen har jag sytt ihop delarna på ett annat sätt än det visas på mönsterbeskrivningen, för att slippa synliga sömmar. Gula tyget med mönster kommer från stuvlådorna på f.d. jobbet och det lila är vanlig lakansväv.

Inga kommentarer: