2011-07-16

Fler alster till bebisen

Till samma bebis som i förra inlägget, fick jag även ett uppdrag av min mamma att sy lite kläder. Eller rättare sagt så tjatade jag till mig uppdraget, bara för att få sy i hjärttyget! :) Det första plagget skulle vara en klänning, i en ärmlös modell så man kan ha body och tights under.
Sen enades vi om att jag skulle göra en liten mössa till, men den jag sydde blev både för liten och hjärtanen hamnade upponer, så den fick bo hos Gummans dockor istället. Så då fick det bli en liten kjol istället, också i hjärttyget och med vit mudd i midjan. Och det var ju mycket roligare än en mössa, tyckte mottagarens mamma. Och jag med. O min mamma också. ;)
Klänningen är i storlek 62/68 och om den passar upptill kan man ha den som tunika senare. Jag kantade ärmar och hals med samma tyg. Klänningen har ingen öppning, så man får trä den över huvudet, vilket kanske blir ett problem. Men det går ju alltid att sy om den lite i efterhand, typ göra ett litet sprund eller så.
Kjolen är också i storleken runt 62/68. För att göra mudden gick jag efter en måttabell jag har (från Åhlèns) och längden chansade jag på. Eftersom bebisens mamma också är en duktig sömmerska fixar hon lätt att sy upp fållen om kjolen skulle vara för lång! ;)
Till paketen följde också detta kort, där jag faktiskt använde en av de små spetsdukarna till dekoration. Lite blommigt och prickigt papper, band, en gul knapp och en uggla var också delaktiga :) Stämplade på framsidan och skrev för hand på baksidan (på bilden här har jag smetat ut alla namn).
 










Limmet hade inte riktigt torkat heller, innan jag stämplade och fotade. Finns ingen tid att vänta! ;)

Sedan jag sydde de här alstren har det hänt en hel del på syfronten. Jag och en nyfrälst sygalning gjorde en spontanresa till Göteborg för att bl.a. shoppa loss i Stoff o Stils nya butik, och det var en upplevelse! Mycket pengar spenderades, men så köpte jag på mig lite prylar, som saxslip, limpistol och bra-att-ha-saker. Förutom alla tyger då... Och den här gången gjorde jag något väldigt ovanligt; jag handlade bara tyger som jag skulle använda till att sy grejer åt mig själv! Det är typ första gången i världshistorien. Så nu har jag faktiskt fått ihop två klänningar och en kjol. Har planerat att sy minst en klänning, en kjol, en topp och ett eller två par tights till, så nu har jag kommit igång i alla fall!
Den här veckan har jag jobbat (kört linjebuss) och det har varit kul, men sååå jobbigt. Jag är helt slut och vill sova i hundra år. Hantverksmässan närmar sig, så jag måste sy upp en del saker jag ska ha med mig och kolla av "lagret" lite i veckan som kommer.

HANTVERKSMÄSSA!
 i Söderköping
Tisdag 26 Juli kl: 11-19

Jag och Wikit kommer finnas på plats.
Du hittar oss vid lekplatsen mittemot Smultronstället

Välkommen!

1 kommentar:

Emilia sa...

Fina kläder - förstår att du vill sy i fina hjärttyget!