2011-10-30

Mer rödluvan

I förrgår på min rast hade jag stora planer på att hinna sy en mössa till Gumman och en klänning till en liten släkting och med ett rejält sy-flyt så hann jag precis innan det var dags att hämta barn från skolan (för den som inte vet, så jobbar jag som skolbusschaufför). Först ut var mössan. Gumman behövde en mössa som var varmare än den tunna hon har, men inte så varm som den hon har i fleece. Något mellanting alltså. Eftersom jag hade en bit kvar av Rödluvan-tyget tänkte jag göra slut på det och i gömmorna hittade jag ett rött typ collagetyg som jag tog till foder. Körde lite "fristil", dvs utan mönster, och det brukar bli bra. Provar på mig själv och om den sitter lite tight på mig är den lagom till Gumman.
Till klänningen använde jag mig av en kombination av samma tyger igen. Det röda är så fint i kvalitèn, mjukt och ganska tunt, så det funkade även till klänningen. Eftersom det bara fanns rester kvar av Rödluvantyget så kunde jag inte välja placeringen av mönstret, men jag tycker det blev helt okej ändå.
Livet är ett tröjmönster och kjoldelen är ett klänningsmönster, som jag kombinerade ihop så som jag ville ha det. Ärmarna fick bli röda med Rödluvanmuddar och halskant. Storlek 68. Klänningen är en present till min kusins bebis, fast utan någon särskild anledning mer än att jag ville sy något :)
Den överlämnades igår, på vår "tjejsläktträff" min mamma anordnat. Mottagarens mamma blev glad då hon själv tittat på tyget och funderat på att beställa det. Kanske kan det även bli ett par mini-vantar också innan tyget är helt slut. Jag kan behöva lite småprojekt för nu väntar en hel veckas ledigt pga höstlovet.

6 kommentarer:

Emilia sa...

Fina rödluvankläder - blir säkert finfint med vantar till och ett bra sätt att utnyttja små tygsnuttar!

Fangoria sa...

Superfina kläder och snabbt jobbat!!!!

hönapöna sa...

Vad fiffigt med college i mössan...! Imponerad över hur mycket du hann med!

Petra / Popetotrora sa...

Det är verkligen fint, det där tyget! Jättefina kläder sy knåpat ihop av det också, såklart! :-)

Åsa Tidqvist sa...

ah, så fin mössa! på frihand, det var bra att få till strl då!

Lis sa...

- Love it! =D