2008-08-17

Dockans nya kläder...

Vår lilla gumma fyller tre år i morgon och jag har slitit som en galning för att hinna sy lite kläder till dockan och sängkläder till nya docksängen. Därför har jag suttit uppe halva nätterna, eftersom mottagaren helst inte ska se presenterna i förväg! (Högst upp på min önskelista står nu ett eget syrum). Först hade jag tänkt att hoppa över dockkläderna pga tidsbristen, men en kollega på jobbet kom med inspiration (och mönster-TACK!) och jag kände mer och mer att jag bara måste göra det här. Jag tror att det kommer bli väldigt uppskattat eftersom allt bara handlar om dockor och dockattiraljer just nu.
Dockkläderna är från Burdas mönster 8308. Mönster är ju ganska dyra, men här får man ju många plagg på ett mönster, som man sedan kan variera i oändlighet, så det är ju värt det.
Jag valde att använda det röda flodhästtyget från IKEA till byxorna och sjaletten, vilket jag tyckte blev helt okej trots att mönstret är stort. Jag hade föreställt mig att det skulle vara helt tidsödande och jättepilligt att sy ihop de här minimala plaggen, men det var det ju inte. Istället gick det fort att sy och det var förhållandevis enkelt också. Och kul!
Jag sydde ett set som består av en hängselbyxa, en brun tröja och en sjalett. Hängselbyxan är kantad med brun snedslå, som även funkar som knytband. Benen är fållade. Här har jag lagt bröst - & rygglapparna så att det skulle bli en hel flodhäst fram och bak. Sjaletten (som i princip bara är en utklippt trekant) är också kantad med brun snedslå runt om. Tröjan är kortärmad och v-ringad i halsen. Den sydde jag av två små bitar brun interlock från Jofotex.
Jag tycker de blev fina och bra mycket snyggare än de första kläderna, som jag sydde på fri hand - USCH! Nu har jag siktat in mig på att hinna sy en ryggsäck till dockan i kväll, vi får väl se hur det går...
...Och så ska ju dockan få en egen säng att sova i. Sängen är från IKEA och fri från plast, rosa och gulliga nallar, vilket var en förutsättning för att vi ens skulle köpa en. Jag började med att måla hela sängen vit för att få en neutral bas mot sängkläderna. Det följde inte med någon madrass till sängen (däremot kudde, täcke och en filt), så den har jag komponerat ihop själv av flera spillbitar skumplast (2cm). Jag limmade ihop dem och de verkar sitta ganska bra - den ska ju hålla för många bäddningar. Eftersom det blev fula gula skarvar i madrassen, så sydde jag lakanet i dubbelt tyg för att dölja. Till det använde jag en stor spillbit lakansväv.
Kuddfodralet och påslakanet är sydda i en ny favorit - rött kanintyg från Åhléns. Jättefint tyg, men redan efter första tvätten var det ganska "slitet" så det var väl inte värsta kvaliteten kanske. Men, men - det är ju fint! Kuddfodralet är sytt som ett "riktigt" och påslakanet är sytt med en öppning nertill, så att man kan ta av och tvätta när det behövs. Täcket som hörde till tyckte jag var lite i minsta laget, så det sydde jag också ett nytt av lite täckvadd.

Nu är jag trött, men nöjd. Jag tror och hoppas att det kommer att vara värt allt slit i morgon när paketen ska öppnas.

3 kommentarer:

Y sa...

fina grejjer! jag lägger till dockkläder på listan över allt jag vill sy. :-) Jag upplever kanintyget precis som du. Synd.

Snokis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Krumitott sa...

Ja visst är det synd. Man vill ju gärna att tyget ska se fräscht ut några tvättar i alla fall...