2011-01-19

Januaribarn

Inläggen faller inte tätt här precis, trots att jag hade ambitionen att blogga mer detta år. Men jag har sytt ganska mycket och för mig är det det viktigaste. Men så fick jag lite "skäll" av kusinen: "det är så tråkigt varje gång jag går in på din sida och ser att du inte har lagt ut nåt nytt!" :)
Soffan; detta är till dig! :)
En kompis till mig har två små som båda fyller i Januari, med bara ett par dagars mellanrum. Eftersom kompisen pratat om en klänning hon sett på stan, så tänkte jag att jag skulle sy en liknande modell till hennes lilla tjej F när hon nu fyllde 2 år. Jag vet att mamman gillar turkost, så det blev det självklara valet. Överdelen av klänningen är efter ett tröjmönster från Burda (strl 92) sen har jag klippt en ca 130 x 30 cm bred remsa, rynkat och sytt fast. Jag mätte mot ett annat mönster i 92 för att få till längden på klänningen. Tyvärr klantade jag mig och sydde på velouren uppochner :( och när jag klippte bort den och sydde på den egen försvann ju några viktiga centimetrar automatiskt (jag hade inte tyg till en ny remsa). Slutsats: klänningen blev mer som en tunika. Muddarna fick bli limegröna, roligare än cerise, som jag valde mellan, tycker jag.
Ärmmuddarna kunde ha varit ytterliggare några cm, men det går ju att rätta till om man skulle känna att man vill det.

Som det brukar vara, typ omöjligt att få en ordentlig bild på en glad 2-åring som vill springa runt i huset alt. såga i möblerna med motorsågen! Men här kan man väl få nån uppfattning om hur den sitter på?...
Storebror H, som fyllde 4 år, fick ett par gröna, puffiga stjärnbyxor. Sydda efter ett favoritmönster från Burda (när Gumman var liten och fortfarande använde byxor, sydde jag alla byxor till henne efter det här mönstret). Originalet är utsvängt, men med resår i bensluten blir det istället en puffbyxa. Som jag älskar! I midjan satte jag också resår. Mönstret går upp till 98, så jag har ökat på bredd och längd för att få det till en 104 ca.
Och dom satt perfekt! Storebror var också lite enklare att fota live... Däremot vägrade han att ta av sig byxorna, så jag kunde fota bara dom, men det får man väl se som nåt positivt! Mamman är en jäkel på att fota, så hon har lovat att ta en bild senare.
Stjärnvelouren köpte jag av Älsklingsfrö när hon sålde av tyger för ganska längesen. Förutom den här gröna har jag också en bit gul. Nu har F paxat den, för när hon fick se H`s byxor sa hon "MÄ!". Och det är väl klart att hon mä ska få!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefin klänning. Blir knäsvag av grönt och turkost i kombination.

Soffan sa...

Tack kära krummi, det här va kul! Jätte fin klänning, du är ju så duktig! Hoppas ja får arslet ur vagnen någon dag... Kramar

Emilia sa...

Vilka fina!

Anonym sa...

Tack snälla Ingela! Kläderna är såå fina! Och du är såå duktig. F så när vi åt middag ikväll - Ingela snäll!! Du är hennes stora idol.... :-)

Hanna P S sa...

Vilken fin blogg! Jag undrar från vilken Burda puffbyxorna kommer?

Krumitott sa...

Hanna P S: byxmönstret har nr 9717 o är ett "lösmönster", alltså inte från en Burdatidning. Inköpt för mer än tre år sen, så jag vet inte om det fortfarande finns i katalogen. Kolla med en syaffär! :)