2010-07-12

Sol & moln

Gumman saknade lite sköna ärmlösa trikå-klänningar i sommarhettan, så hon fick välja två tyger och så sydde jag. Jag utgick från modellen jag använder till ärmlösa klänningar i stela tyger, men tog in på vidden (under ärmen och neråt) för till trikåer behövs ju ingen extra rörelsevidd. 

I övrigt syddes den gröna klänningen efter originalmönstret, medans molnklänningen fick en annan lösning på halsringningen. Min tanke var att klippa upp så att axelbanden skulle bli smalare, men i svettvärmen tänkte jag inte på att jag borde ha klippt bort en del från ärmhålet också, för att inte halsringningen skulle bli för bred. Alltså, hjärnan kokar ju i den här hysteriska värmen så man inte kan tänka! Skönt att ha det att skylla på...! :)
Nu blev det trots allt helt okej och ringningen blir som en båtringning ungefär, men nästa gång ska jag göra annorlunda.

Eftersom Gumman åkte på semester till mormor medans jag sydde klänningarna tog jag mig friheten att välja färg på kantbanden själv och för att glädja Gumman (och för att jag tyckte att det passade) valde jag rosa till den gröna med solarna och cerise till molnklänningen. Hade tyvärr ingen rosa tråd hemma och ville gärna bli klar innan Gumman kom hem igen, så jag sydde med cerise tråd även på den gröna.
Och klänningarna gjorde succè, Gumman föll direkt för den gröna (ganska väntat...) och ville prova och jag fick många livebilder när hon dansar i trädgården. Den andra skulle hon sova i sa hon, men jag tror att det blir för varmt. Just nu i alla fall.
Tygerna kanske inte behöver någon närmare presentation, men om någon missat det så är det limegröna med vita solar från Stoff & Stil (från förra året). Ett väldigt skönt tyg, mjukt och tunt och väldigt stretchigt. Det gul/orange med vita moln är från jny-design. Det är också väldigt skönt, men något tjockare då det är en interlock.
Som vanligt blåste det halv storm när jag skulle fota och svårt att få till bra bilder. Jag vill gärna fota allt ute nu när det är så ljust och färgerna blir som bäst. Samtidigt är det ju skönt om luften rör sig något i alla fall, för inne är det noll syre dygnet runt.

Avslutningsvis kommer en bild på en söt V och "hund-apan" jag sydde. Han verkar nöjd över sin present och gillar att tugga på hundens öron! :-)

1 kommentar:

Emilia sa...

Härliga klänningar båda två - passar ju väldigt bra en varm sommar som denna :)