2010-07-04

Kängru? Hund-apa? Trofast? Hmm...

Hittade mönster på hunden Trofast i en Kalikå-mönsterbok ("Kalikå-krabater") som jag ritade av och sydde klart i veckan. Frågan är bara VAD det egentligen blev för djur, för det är ju inte speciellt jättelikt en hund, kan jag inte påstå! :-)  Gumman tyckte att det var en kängru (vilket iofs inte är helt fel, eftersom man använder samma mönster till kängrun -som också finns i boken-, som till hunden) och min syrra uttryckte glatt att "det är ju en HUND-APA!". Själv är jag inte helt säker, men någon slags blandras är det ju! Kanske hade den blivit mer lik en hund om jag använt naturtrogna färger? Fast gul och orange velour är mer jag.
I alla fall, hunden är en present till en liten bebis vars första månader i livet var väldigt jobbiga. Nu ser det ut att ha lugnat ner sig och han frodas och växer som aldrig förr!
Två saker har jag ändrat på i originalmönstret; dels fick den en annan nos eftersom den egentliga nosen såg helt galen ut på. Jag sydde bara dit en liten knopp istället, vilket kändes mer passande. I mönstret ska man brodera ögon/ögonbryn, men det hoppade jag över då jag ville prova säkerhetsögonen jag köpt istället. För att sätta dit ögonen strök jag först vlieseline på insidan av huvudet, sedan gjorde jag två micro-små hål med saxen där jag stack in ögonen. Innan jag satte fast säkerhetsskivorna bakom respektive öga så limmade jag runt hålen för att det skulle hålla bättre, lite orolig för att tyget skulle repas upp trots vlieselinet.
Som sagt, hunden är sydd i gul velour (benen, kroppen och huvudet) och detaljerna (öronen, svansen och nosen) blev i orange velour. Tungan är i röd velour.
När alla delar var urklippta och en del av dom fyllda med kuddludd så syddes de fast för hand. Och lite snett och vinnt blev det ju, men det får man försöka bortse ifrån även om man, som jag, är perfektionist. Och jag hoppas att mottagaren kommer att tycka om den!
Nu får vi se om Gumman lyckas tjata till sig en egen, för hon blev lite förtjust i den här...

Trots det otroliga vädret tänkte jag faktiskt sätta mig i syrummet (där det är typ 35 grader och inget fönster) och sy på lite klänningar till marknader. Sen har jag ett ytterliggare ett par presenter som väntar på ihopsömnad. Vi har badat i två dagar så det är skönt att bryta av med lite kreativt arbete!

4 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Snygg hund!

Tips: Rosa sparkcykel finns på Coop. Där köpte vi till S och den verkar rejäl.

Annabell sa...

Vilken liten sötnos!

Snokis sa...

Snygg farg pa hunden!

Emmas dagar sa...

Ja, skaffa dig en cykel och åk på en promenad :-)

Jag har provcyklat, får byta skärmen senare, och den känns väldigt bra.

Ha det gott!