2010-09-05

Nya fynd till tyghyllan!

Oj, det här blev en kort dag. Vaknade nämligen klockan halv ett, när sambon ringde och väckte mig. Han och Gumman hade åkt iväg tidigt, så jag låg och sov igen mig lite, när huset var tyst! ;)
Tyvärr blev dagen lite kort, men jag har faktiskt varit väldigt effektiv och fått mycket gjort ändå. En maskin full med tyger blev precis klar och ska hängas, bara roliga, fina glad-tyger! Bl.a. ett som jag fick av min kusin, som hon hittat på loppis. Tyvärr har jag ingen bild på det, men det är nog årets hittills finaste; massa blad och blommor i olika gröna och gula toner. Påslakan, så det finns mycket tyg. Just nu har jag hamnat i lapptäcks-träsket och det är det enda jag kan tänka på och många av de nya tygerna kommer att bli av med en bit eller två till de projekten. Men också kul är att småbitar av gamla favoriter kommer till användning.
Igår tog jag en sväng till loppis och hittade de här:
En stoooor rund (eller möjligen oval - har inte inspekterat så noga) duk i offwhite och fin brun. På senare tid har jag börjat känna ett intresse för tyger som är lite mönstrade upptill och sen blir det mer och mer mönster nertill och den här duken var ju precis sån! Blommor och prickar är aldrig fel och dessutom är kanten så snygg att den inte behöver fållas. Eftersom den är rundad så blir det en snygg form om man t.ex syr en klänning. Jag såg direkt framför mig hur denna duk ska få bli en tunika med ärmar där jag sparat fållen som den är, mmmmmm... jag älskar att tänka på framtida projekt! :)
Det här tyget var också en duk (rektangulär), inte så bred, men närmare två meter lång! Underbart brun med orange och gula blommor. Varje "blomkrans" är ca 30-35 cm i diameter och gör sig säkert som skjorta/klänning, eller möjligen väska. Tyget var väldigt mjukt, som en finare lakansväv - perfekt till kläder!
Sista tyget är inte hittat på loppis, utan det fick jag av en kompis som har haft det hemma länge och nu kände att jag kunde få det, så det fick nytt liv som något annat. Tyget kommer från hennes morfar och kan ev. ha använts som duk tidigare.
Det är hur fint som helst! Dock är det bara en liten bit (typ 50x70 cm), så här ska det funderas länge innan jag klipper i det. Men en liten tanke har jag redan förstås...
Samma kompis fick också för sig att jag skulle få en present, då jag hjälpt henne röja upp en del hemma (ja, jag är städfascist!) och åkte iväg och köpte dessa svinsnygga glas:
Glas med blommor - I LOVE!
Så igår vart ju en riktig lyckodag och nu ska jag dregla lite över mina andra nytvättade tyger.

1 kommentar:

Åsa Tidqvist sa...

ÅH! glasen är ju helt underbara! och det turkosmönstrade tyget med =)