2007-12-04

Frottèkjolar









Två kjolar med lite varierande resultat. Kjolen med blommorna är egentligen ett linne som jag tog av axelbanden på och sydde en kanal för resår istället. Längst ner var det också slitsar i sidorna som jag sydde igen. Resultat: en snygg och väldigt 70-talig kjol!
Den andra är väl inte direkt någon framgångssaga... Jag köpte frottè på Jofotex för att sy en liten filt till en bebis och av spillet tänkte jag göra en kjol till gumman, på fri hand. Jag klippte och klippte och förbannade mig själv för att ha startat detta projekt (för jag kan aldrig ge upp och slänga!). Resultat: bilden talar för sig själv. Formen blev, ja, vad ska man säga? lustig kanske. Kanten blev vågig och inte alls snyggt gjord, för tyget räckte inte för att lägga upp en ordentlig fåll. Kanalen med resår vart i alla fall okej och tyget är helt okej det med. Färgerna är blå, orange, vit och brun, det syns väl inte så bra på bilden. Gumman har haft kjolen på sig en gång och den ser bra mycket bättre ut på, men den fäller! Slutsumman blir att nästa gång använder jag mönster och nu vet jag i alla fall hur jag INTE ska göra!

Inga kommentarer: