2008-02-02

Skjortor




Nu har jag äntligen kommit mig för att fota mina senaste alster! Senaste veckan har det ju inte blivit mycket gjort eftersom gumman varit sjuk. Nu har min sambo och gumman åkt bort och då gäller det att ta tillfället i akt och göra lite nytta...
Först ut är dessa skjortor. Mönstret kommer från Sy till barnen 0-4år. Strl ca 98. Tyget på den övre skjortan är ett påslakan från 70-talet som jag älskar! Jag tycker att det är så fantastiskt snyggt! Dessutom är det mjukt och skönt. Den undre skjortan är i fodhästtyget från IKEA. De är kantade med vit snedslå runt ärmarna, i halsen och i midjan. Sprundet i halsen klippte jag på fri hand och möjligen blev det lite stort på den övre skjortan (på den undre har jag gjort sprundet lite mindre). Vikt snedslå som knapphål och knappen har jag sytt fast för hand. (se bild)Jätteenkel modell (allt är i ett stycke), går fort att sy och blir väldigt snygg! Absolut ett alternativ till skjortor som finns att köpa i affärer. Man kan också modifiera mönstret och göra raglanärm om man vill, så sparar man lite tyg också. Sprundet går också att variera i det oändliga... Nu håller jag på med tredje skjortan, sydd i molntyget, så den dyker också upp här snart.

1 kommentar:

Jes sa...

Dinna skjortor är såååå fina.