2012-01-05

Lappklänningar

Jasså, det har visst gått en hel månad sen förra inlägget, precis som det hade innan det inlägget... Bloggandet har varit ganska bortprioriterat bland jul, mat, släkt o vänner, bakande, paket, stressande, godis, ledigt, nyår, raketer, mer mat, asgarv och Ivanhoe (som är det absolut viktigaste på nyårsdagen!). Man är lite sliten efter alla helger, men jag har fortfarande 5 lediga dagar kvar till jobbstart. En del sytt har jag förstås hunnit med, både julklappar och annat och nu känner jag att jag ligger så extremt mycket efter med bloggandet. Som så många andra tycker jag att det är svårt att fota inomhus under vintern och det är också en anledning till att inget bloggas ut. Men i dag tänkte jag i alla fall visa dom två klänningarna jag nämnde i förra inlägget.
Jag hade rätt länge innan dessa klänningar kom till funderat på att göra just den här modellen, men visste inte riktigt vad jag skulle köra på för tyg. Jag är ju inte så mycket för att skoja till det med flera olika tyger i ett o samma plagg, men på nåt sätt blev det så ändå ;)
Den gröna klänningen är i uteslutande retrotyger från loppis, vänner och svärmor. Livet är vändsytt med ett annat tyg inuti, och knäpps med knappar (gröna hjärtan med regnbågsränder) bak.
Den röda klänningen är däremot tillverkad av nära på bara nya tyger, från Ohlssons, f.d. Tygvaruhuset och S&S. Det vita tyget med röda klöver är en gardin från loppis. Livet är vändsytt och knäpps med knappar bak (röda) precis som den gröna.
Klänningarna färdigställdes, som när på fållen nertill, när jag var på SyLan hos Älsklingsfrö och det tog mig hela helgen att få ihop dom. Bl.a sydde jag knapphål för i princip första gången och visst vart dom inte världens snyggaste, men jag är nöjd för att vara första gången.
Eftersom mönstret är i storlek 5 år (från Simplicity) så både breddade och förlängde jag delarna. Trots det var jag ändå orolig att dom skulle bli för trånga, men det var helt obefogat för vid provning satt dom perfekt och jag kunde börja andas igen! ;)

Just nu undrar jag mest vart snön och den riktiga vintern tog vägen? Här är det bara storm, storm och regn. Ingen pulkaåkning med tillhörande varm choklad-fika, skridskoåkning eller snöbollskrig som tidigare år - så trist!

5 kommentarer:

Fangoria sa...

Verkligen jättefina klänningar, som allt du gör! =) Vet inte vilken jag gillar bäst, för svårt att välja =)

Wcollection sa...

Å så härliga, man blir verkligen glad av att titta på dem!

Shamu sa...

Vakre, nydelige drømmekjoler! Disse kunne jeg bodd i om sommeren. :-))

Klem

Krumitott sa...

Tack! :)

Anonym sa...

Åh så fina! Fantastiska!